Forfatter: Roger | ebiketech.no / Kateogori: Elsykkel, batteri / Publisert: 25. februar 2023
OVERRASKELSESGAVE: Fås på kjøpet som takk for din bestilling. Kun én gave pr. kunde. Kun så lenge lageret rekker.
OVERRASKELSESGAVE: Fås på kjøpet som takk for din bestilling. Kun én gave pr. kunde. Kun så lenge lageret rekker.
25 februar 2023 6 lesetid (i minutter)
Forfatter: Roger | ebiketech.no / Kateogori: Elsykkel, batteri / Publisert: 25. februar 2023
Elektriske sykler blir stadig mer populære for deres evne til å gjøre pendling og friluftsliv enklere og morsommere.
Batteriet er en av de viktigste komponentene på en elsykkel, da det gir energi i form av strøm til motoren som får sykkelen til å bevege seg.
Riktig bruk og vedlikehold av elsykkel-batteriet kan bidra til å forlenge levetiden og sikre at det fortsetter å fungere skikkelig mange år.
Blybatteri, nikkelbatteri og Li-ion batteri: Elsykler er levert med blybatterier (som også er vanlig som startbatteri i biler og motorsykler), nikkel batterier, og det mest vanlige i dag, litium-ion batterier (tilsvarende det du kan finne i en mobiltelefon eller laptop). Li-Ion batteriet gir deg definitivt flest ladesykluser av disse 3.
Måling av batteriets energi: Mengden av energi måles i wattimer (Wh), og er batteriets spenning (V = volt) multiplisert med batteriets amperetimer (Ah = amperetimer). Batteriets kapasitet målt i Wh kan sammenlignes med størrelsen på bilens bensintank, og bestemmer hvor langt du kommer før du må stoppe og lade (eller fylle tanken). De fleste elsykler har batterier med kapasitet fra 360 Wh til 720 Wh, der en høyere verdi gir deg lengre rekkevidde (ikke mer kraft).
Vekt: En vanlig vekt på moderne elsykkelbatteriet ligger i område 2,5 til 3,5 kg (omtrent samme vekt som elsykkelens motor).
Et eller flere batterier: Noen elsykler kan bestilles med to batterier, som kan være nødvendig for å oppnå ønsket rekkevidde for transport- (eller lastesykler), eller der man har behov for en ekstra lang rekkevidde uten mellomlading (enten det er til en tursykkel, langdistanse pendlersykkel eller terrengsykkel).
Til noen elsykler kan det leveres battery boost pakker, som typisk er et utvendig batteri som kan øke rekkevidden betraktelig.
På de fleste elsykler kan batteriet enkelt tas ut av elsykkelen, for lading innendørs uten å måtte ta med elsykkelen inn.
Batterilevetiden: Batterilevetiden måles i antall ladesykler. Noen produsenter måler enhver opplading som en ladesyklus, mens andre teller én ladesyklus som summen av flere oppladinger som tilsammen tilsvarer at et tomt batteri er ladet opp til 100 prosent.
Et nytt Li-Ion batteri kan typisk vare alt fra 500 til 2 000 ladesykluser. Eksempelvis opplyser Bosch at deres batteri skal klare 500 ladesykluser (og en tilbakelagt strekning på inntil 1 1/2 gang rundt jorden, eller 60 000 kilometer), og at brukeren innfor garantitiden fortsatt kan forvente at batteriet har i behold 60-70 prosent av original kapasitet.
Hvor langt sykler du: Det er en kontinuerlig produktutvikling på elsykkelsiden, og mange vil bytte elsykkel før det er behov for å bytte batteri.
Ved rett bruk vil de fleste klare seg helt fint med ett batteri i elsykkelens eiertid.
Tips: Skriv opp hvilken rekkevidde du har på batteriet når dette er nytt, og følg med på hvordan batteriets rekkevidde endrer seg fra sesong til sesong. Dette er også god dokumentasjon å ha med seg, skulle du trenge service eller må reklamere på batteriet.
Ekstreme forhold reduserer batteriets levetid markant (stikkord: fullstendig utlading, lagring av utladet batteri, ekstreme temperaturer, lagring av fulladet batteri, langtidslagring uten bruk/vedlikeholdslading).
Ettersom batteriet også kan brytes ned når det ikke brukes på lang tid, er det ikke hensiktsmessig å kjøpe flere batterier som settes på lager. Hvis batterikapasiteten og reiselengden per opplading blir redusert, kontakt din servicetekniker eller forhandler. Serviceteknikeren kan i noen tilfelle utføre formatering av elsykkelbatterier, og dermed øke egenskapene markant. Dette vedlikeholdet bør utføres når du ser en betydelig kapasitetsreduksjon på batteriet.
Batterier med BMS system: De fleste store sykkelmerkene i dag leverer batteriet som har et BMS system (BMW = Battery Management System). Dette beskytter batteriet mot bruk hvis driftstemperaturen kan skade batteriet, overlading og full utlading. BMS systemet kan sjekke hver battericelle og forlenge batteriets levetid.
Har du kjøpt et batteri utstyrt med et batteristyringssystem (BMS), kan du i noen tilfeller utføre batteriformatering når du trenger det selv. I dette tilfellet, følg instruksjonene spesifisert i bruksanvisningen.
Vi gjennomgår her noen tips for bruk og vedlikehold av elsykkel-batteriet.
Les produsentens instruksjoner: Det første og viktigste trinnet for å vedlikeholde ditt elsykkel-batteri er å lese produsentens instruksjoner. Her får du verdifull informasjon om hvordan du lader og bruker batteriet riktig. Vi anbefaler deg å følge disse instruksjonene nøye. Dersom du velger å ikke gjøre dette, kan det føre til skade på batteriet, redusere kapasiteten eller til og med skade på deg selv.
Det er ikke å anbefale å tømme Li-Ion batteriet helt, og heller ikke overlade dette.
Lad batteriet riktig: Å lade elsykkel-batteriet riktig er avgjørende for å opprettholde helsen og forlenge levetiden. Et generelt råd er alltid å bruke kun laderen som fulgte med sykkelen, og unngå å lade batteriet med en lader som ikke er spesielt utviklet for elsykler. Noen produsenter kan tilby en hurtiglader. Dette kan redusere ladetiden fra typisk 4 – 6 timer, ned til 3 timer.
Forsikre deg om at laderen er avslått, før du kobler laderen til batteriet. Deretter kobler du laderen til stikkontakten (og event slår på laderen hvis den har egen strømbryter).
De fleste elsyklene har et Li-Ion batteri. Unngå å lade Li-Ion batteriet lenger enn nødvendig, da overlading eller konstant lading kan skade batteriet.
Det er også viktig å unngå å utsette batteriet for ekstreme temperaturer, da dette også kan skade batteriet. Det anbefales at man ikke starter lading umiddelbart etter bruk. Vent ca. 30 minutter til batteriet har fått kjøle ned og den kjemiske prosessen med å levere strøm er avsluttet, og batteriet er klar til å ta imot strøm.
De fleste klarer ikke å unngå en viss klattlading. Dette kan føre til at batteriindikatoren ikke lenger viser riktige verdier. Det anbefales derfor fra tid til annen å kjøre batteriet tomt, og deretter lade fullt opp. Dette vil kalibrere batteriindikatoren.
Oppbevar batteriet riktig: Når du oppbevarer elsykkel-batteriet ditt, er det viktig å gjøre det riktig for å unngå skade. Oppbevar batteriet på et kjølig, tørt sted, og unngå direkte sollys og ekstreme temperaturer. Hvis du frakter elsykkelen utendørs i et sykkelstativ, ta ut batteriet og legg det på et kjølig sted inne i bagasjerommet.
Ikke la batteriet stå tomt for strøm over tid, da dette vil ødelegge batteriet. Hvis du planlegger å lagre batteriet over et lengre tidsrom, oppgis ofte den ideelle ladestatusen å være 30-60 %. Noen anbefaler å gjennomføre en liten vedlikeholdslading minimum hver måned.
Bruk riktig modus: De fleste elsykler kommer med forskjellige motorassistanseprogrammer, for eksempel øko, normal og sport. Hvert program gir et annet nivå av assistanse fra motoren, noe som kan påvirke batterilevetiden. For å forlenge batteriets levetid, bruk øko-modus når det er mulig. Bruk av mer motorassistanse vil tømme batteriet raskere.
Unngå å overbelaste sykkelen: Overbelastning av elsykkelen kan gi en belastning på batteriet og føre til at det slites ut raskere. Sørg for å sjekke vektgrensen på din elsykkel og unngå å belaste den mer enn den anbefalte mengden.
Regelmessig vedlikehold: Inspiser batteriet regelmessig for tegn på skade, som sprekker eller lekkasjer. Hvis du oppdager skade, må du slutte å bruke batteriet umiddelbart og kontakte produsenten for reparasjon eller utskifting. Du bør også rengjøre batteriet regelmessig for å fjerne smuss eller rusk som kan ha samlet seg på overflaten (på samme måte som du tørker av din elsykkel etter vask). Hvis du føler deg kompetent for dette, sjekk også at kontakter på batteri og elsykkel er rene og gir god kontakt. Sjekk også at kontakten på elsykkelen og fester til batteriet er festet slik de skal (vi har opplevd mange ganger at batterikontakter løsner over tid, og dette kan da gi dårlig kontakt til batteriet).
Fastvare oppdatering: Flere produsenter leverer programvare oppgraderinger også til batteripakken, som kan gi forbedret ytelse og batterilevetid.
På noen elsykler er det mulig å oppgradere fastvare selv via App. Mens for andre elsykler er det nødvendig å levere elsykkelen til sin forhandler for å få oppgradert fastvaren.
Noen App’er vil også gi deg oppdatert informasjon om antall ladesykluser og tilstanden på ditt batteri (som er ganske kult!).
(1) La ikke batteriet stå tilkoblet en lader over lengre tid.
(2) Ikke lagre batteriet under ekstreme temperaturer.
(3) Unngå harde slag mot batteriet / å miste batteriet.
(4) Ikke start lading umiddelbart etter bruk.
(5) Ikke la batteriet bli helt utladet.
Det finnes mange råd og oppfatninger om hva som er optimal batteribruk. Tipsene i denne artikkelen vil gjelde for noen batterier, men ikke nødvendigvis alle. Vi hører gjerne om dine egne erfaringer og få gode råd og tips.
- Roger | ebiketech.no -
Oppsummert er riktig bruk og vedlikehold av elsykkel-batteriet avgjørende for å sikre at det fungerer som det skal og varer så lenge som mulig. Ved å følge disse tipsene kan du forlenge levetiden til batteriet og sikre at du får mest mulig ut av din elsykkel.
LES VÅR NESTE BLOGGPOST
Forfatter: Roger | ebiketech.no / Kateogori: Elsykkel, batteri / Publisert: 4. mars 2023
Kommentarene vil bli gjennomgått og godkjent før de blir synlige.
Abonner på vårt nyhetsbrev med unike tilbud, nyttige tips, nyheter og mer...